Czarne złoto rajdów

Mówi się, że opony są czarnym złotem w rajdach. Kosztują niemało, trzeba je też często wymieniać. Ważne, żeby wiedzieć które opony wybrać i jak je szybko zmienić w razie “kapcia” na oesie.

 

Około 65 sekund potrzebowali podczas Rajdu Akropolu Sebastien Loeb i Daniel Elena, aby zmienić przebitą oponę w swoim C3 WRC. Skąd takie tempo? Skąd taka organizacja i precyzyjne działanie?

 

Załogi nie tylko ćwiczą jazdę rajdówkami, czy też poprawiają swoją kondycję fizyczną na siłowni. Kierowcy i piloci w swoim harmonogramie przygotowań do rajdu mają takie treningi, aby mogli sami naprawić samochód na oesie lub dojazdówce. Jest to niezwykle ważny element ćwiczeniowy. Nic ma nic gorszego niż przegrać rajd lub go nie ukończyć, bo nie dojechało się na serwis…

 

Wykorzystując “okazję” taki trening przeszli również Kamil i Kornel po starcie w Lubinie. Team Wilków dojeżdżając na końcowy serwis na kapciu, po zatrzymaniu się pod namiotem i po fecie 3. miejsca w zawodach, postanowili wypróbować swoich sił w zmianie koła na czas. Załodze ze srebrnego Clio sztuka ta udała się, choć wcześniej tego nie ćwiczyli. Akcja poszła niezwykle szybko i sprawnie (choć w trakcie złamali lewarek!). Głównie zadziałała tu komunikacja pomiędzy pilotem a kierowcą, a także dokładność w działaniu.

 

 

 

 

 

Żeby tego było mało, tuż po rajdzie, na wyjeździe z Lublina, Kamil złapał gumę w swoim prywatnym samochodzie. Także praktyka z serwisu niemal natychmiast przełożyła się na praktykę życiową.

 

 

 

 

Patrząc na tę sytuację na chłodno my już wiemy na pewno, że jest to zmiana kół, to bardzo ważny element rajdów. Podobnie jak umiejętności napraw samochodu przez załogę. Weźmy przykład Elfyna Evansa, który podczas Rajdu Turcji musiał sam w trakcie serwisu naprawiać zawieszenie Fiesty WRC. Stało się tak, ponieważ mechanicy Walijczyka zostali oddelegowani do naprawy samochodu Sebastiena Ogiera.

 

Kolejną kwestią jest właściwy wybór opon.

- Należy pamiętać, że opona jest jedynym elementem, który łączy całą technologię zastosowaną w samochodzie z dowolną nawierzchnią naszego odcinka specjalnego- mówi Łukasz Zapart z MRF Motorsport Tyres Poland, którego poprosiliśmy o rady dotyczące wyboru opon na rajd.

Według Niego, możemy zastosować najlepsze skrzynie biegów, perfekcyjnie zestrojone zawieszenie, użyć dowolnej mocy, ale wszystko to dzięki oponom zostaje przeniesione na drogę. - Największą ilość możliwych konfiguracji znajdziemy w grupie opon asfaltowych, możemy podzielić je na: pełne slicki ZTD1- przeznaczone na tory wyścigowe i wyścigi górskie. Semi-slick ZTR, ZTA z homologacją drogową E, sprawdzają się na suchym i wilgotnym asfalcie. Dobre opony na nawierzchnię mokrą to ZTW 2, a na ulewny deszcz ZTW 5. Charakteryzuje je bardzo mocny i wytrzymały bok zapewniający precyzyjne prowadzenie- wymienia Łukasz i dodaje:

- Opona szutrowa musi charakteryzować się bardzo dużą wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne, uzyskiwane jest to dzięki specjalistycznym wzmocnieniom metalowym i kompozytowym wpływającym na wagę opony. Dostępne jest wiele rodzajów wzoru bieżnika oraz mieszanek w zależności od warunków panujących na drodze (luźny żwir, piasek, kamienie, błoto). Oponą najbardziej pasującą do szutru w Polsce to opona ZDM2, ZDM3 oraz przeznaczone do najmocniejszych aut z napędem na cztery koła ZG2 i ZG3. Opony na śnieg działają dzięki zastosowaniu kolców. Ilość śniegu i lodu determinuje nam rozmiar opony jak i długość, grubość i ilość zastosowanych kolców. We wszystkich rodzajach opon występują różne mieszanki. Mieszanki dobierane są do temperatury, długości i charakterystyki odcinka. Właściwy dobór opon to temat do indywidualnych rozmów z kierowcą, dlatego najlepiej udać się po poradę do obeznanego w temacie sprzedawcy.

 

My w czasie przygotowań do sezonu 2019 z pewnością ujmiemy w treningach ćwiczenia ze zmiany kół, a także z napraw drobnych usterek na dojazdówkach. Choć miejmy nadzieję, że zarówno Kamil, jak i reszta Wolfów nie będzie musiała sprawdzać tych umiejętności w trakcie rajdów. Chętnie też wpadniemy na szkolenie z doboru opon do MSP Competition w Świdnicy.

 

Piotr Bednarz

koordynator

Wolf Motorsport

 

26 grudnia 2018

© Copyright 2017 by Wolf Motorsport

winnicki.co, Wolf Motorsport